Uklouzla na listu z ředkviček: Soud přiznal zákaznici odškodné za zranění v supermarketu

Paní Jana (47) z Ostravy se rozhodla před Vánoci nakoupit v místním supermarketu, ale návštěva prodejny se jí stala osudnou. Během nákupu v oddělení zeleniny uklouzla na spadlém listu z ředkviček a těžce si poranila koleno. Po tomto nešťastném pádu musela podstoupit dvě operace, což vedlo k dlouhé rekonvalescenci a značné bolesti.

Incident se odehrál v oddělení, kde si zákazníci vybírají čerstvou zeleninu, a někdy přitom odhazují odpad, jako jsou právě listy nebo natě. Paní Jana tvrdila, že na zemi ležel neuklizený odpad, který způsobil její pád. Po zranění se rozhodla požadovat od supermarketu odškodnění.

Soud rozhodl, že supermarket odpovídá za bezpečnost zákazníků v rámci své provozní činnosti podle § 2924 občanského zákoníku. Ačkoli měl obchod zavedené pravidelné kontroly a úklidové plány, dvouhodinové intervaly mezi úklidy byly v tomto případě shledány nedostatečnými, zvláště v době předvánočního nákupního shonu, kdy byl obchod plný zákazníků.

Supermarket argumentoval, že zaměstnanci podlahu pravidelně kontrolovali a uklízeli, avšak podle soudu měla být přijata důslednější opatření. Soud dospěl k závěru, že úklid měl být častější a efektivnější, zejména v rizikových úsecích, jako je oddělení zeleniny, kde je vyšší pravděpodobnost spadlého odpadu.

Paní Jana nakonec u soudu uspěla a získala odškodnění ve výši 69 455 korun za bolest a náklady na znalecký posudek. Nejvyšší soud následně potvrdil, že supermarket neprokázal, že vynaložil veškerou péči, kterou by po něm bylo možné rozumně požadovat, aby zabránil újmě.

Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 22. 8. 2024, sp. zn. 25 Cdo 227/2024

Tento verdikt zdůrazňuje význam pečlivých bezpečnostních opatření, zejména v obdobích vysokého počtu zákazníků, a je varováním pro další provozovatele obchodů, kteří by měli zajistit, že jejich provozní činnosti nezpůsobí újmu zákazníkům.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *